دوره آموزشی تجارت الکترونیک – مقدماتی

دوره آموزشی تجارت الکترونیک – مقدماتی

تجارت الکترونیک (به انگلیسی: Electronic commerce) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت است.امروزه بیشتر سازمان‌های بزرگ در سراسر دنیا از اینترنت برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی، علمی، تحقیقاتی و تجاری استفاده می‌کنند. با تجارت الکترونیک کلیه امور تجارت و مبادلات مالی از طریق الکترونیکی صورت میگیرد، به عبارت دیگر با بکارگیری فناوری‌های اینترنت کلیه  مشتریان، فروشندگان، تولید کنندگان، شرکاء، کارکنان و تجار از اقصی نقاط جهان گرد هم می آیند و داد و ستد خود را از این طریق انجام می دهند تجارت الکترونیک روندی نوین را برای راحت کردن کسب و کار و سود آوری بیشتر ایجاد کرده است. برای نیل به این اهداف لازم است استراتژی‌های تجارت، بازاریابی، خرید، فروش، آموزش، تحقیقات، خدمات پس از فروش و سایر خدمات به صورت الکترونیکی صورت گیرد.از این رو دانشپذیران این رشته باید مفاهیم علمی و کاربردی درستی از این مورد داشته باشند تا بتوانند در این عرصه جدید علمی و کاربردی فعالیت نمایند

تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. یا وب‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری  بر مصرف‌کننده‌ استوار است، این شیوه در طول سال‌ها تکامل یافته و  با محبوب‌تر شدن دستگاه‌های تلفن همراه، به سرعت گسترش یافته و توانسته بازار مختص خود را پیدا کند.  سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و پینترست (Pinterest)، شبکه‌های اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شده‌اند. برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال ۲۰۱۴، در فروش‌های انجام شده بر روی پلت‌فرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify ، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکه‌های اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیس‌بوک به این پلت‌فرم هدایت شده‌اند.

دسترسی تمام مردم جهان به اینترنت و گسترش روابط الکترونیکی از طریق وب سایت ها، باعث به وجود آمدن تجارتی پر سود و بدون محدوده های جغرافیایی و مکانی و فیزیکی شده است.در محیط رقابتی و دایماً در حال تغییر امروز، کسب و کارها دیگر نمی‌توانند بر یک بازار ثابت و پایدار برای محصولات خود متکی باشند. آنها باید در زمینه کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش با رقبایی که روز به روز در حال افزایش هستند رقابت نمایند. موسسات تجاری به منظور افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت خدمت مشتریان، بر روی تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری می‌کنند. مشتریان نیز جذب خرید از طریق اینترنت می‌شوند چون درمی‌یابند که قدرت انتخابشان به طور حیرت‌آوری افزایش پیدا می‌کند، اطلاعات بیشتر و بهتری برای خرید بدست می‌آورند و خرید راحت‌تری انجام می‌دهند. افراد پر مشغله نیز می‌توانند در وقتشان صرفه‌جویی کنند. اطلاعات بهتر، انتخابهای بیشتر و هزینه‌های عملیاتی کمتر کسب و کارها و مشتریان را به طور همزمان به سمت تجارت الکترونیک سوق می‌دهد. فضای دیجیتال با گسترش اینترنت، رویکرد شرکت ها و سلیقه ی مشتریان و جامعه را تغییر داده است. دیگر روش های تبلیغات انبوه با ساختار ثابت کاربرد نداشته و مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد. تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال باعث شده است تا سازمانها بتوانند با توجه به مخاطبان هدف خود تبلیغات مختص آنها را در حوزه جغرافیایی مشخص ارائه کنند، بر این مبنا شرکت های کوچک می توانند به راحتی با شرکت های بزرگی رقابت کرده و بازدهی شرکت خود را افزایش دهند. شرکت هایی که خواهان رشد و پیشرفت و از همه مهم تر ارتباط بهتر با مشتریان هستند باید به سمت تغییر و بازاریابی دیجیتالی روی آورند. تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتالی باعث می شود نوگرایی و خلاقیت در شرکت جاری شود.

دوره آموزش تجارت الکترونیک راشنو از یک بسته آموزشی کامل برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی می باشد. هدف از برگزاری این دوره آشنایی فراگیران با ایجاد، مدیریت و بهره برداری از یک سیستم تجارت الکترونیک موفق و کارا است. این دوره متخصصانی با قابلیت بکارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته، تدوین استراتژی و طراحی و مدیریت سیستم‌های تجارت الکترونیکی را تربیت می کند.

مهارت‌های دانش اموختگان

دانش آموختگان این دوره قادر خواهند بود راه حل‌هایی کاربردی در زمینه‌ی تهیه، بهینه سازی، بهبود و بسترسازی سیستم‌های تجارت الکترونیک ارائه دهند. با یادگیری مباحث این دوره و تحلیل و بررسی مباحث کاربردی تجارت الکترونیک  آن‌ها قادر خواهند بود با رعایت تمامی جوانب علمی، فنی و با توجه به نیازهای هر صنعت راه حل‌های بهینه را انتخاب کرده، آن‌ها را به نتیجه برسانند.

عناوینی که در دوره تدریس می‌شود:

کلیات تجارت الکترونیکی
  • تعاریف، مفاهیم، تقسیم بندی ها، تاریخچه
  • فرایند توسعه‌ی سیستم‌های تجارت الکترونیکی
  • مدل های کسب و کار، تجارت الکترونیکی، فواید، محدودیت‌ها و آثار
  • تحلیل و بررسی تاثیرگذاری تجارت الکترونیک بر صنایع مختلف با رویکرد بر دو یا سه صنعت نمونه
  • مباحث مقدماتی در تجارت الکترونیک (تهیه درگاه بانکی و نماد الکترونیک، تهیه دامنه و سرور، نحوه انتخاب نام دامنه مناسب و…)

مباحث حقوقی در تجارت الکترونیک

  • بررسی تاثیرات تجارت الکترونیک بر بهبود کیفیت روابط موسسات با مشتریان و تامین کنندگان
  • مباحث نوین در تجارت الکترونیک و بررسی ابزارهای تجارت الکترونیکی
  • ارائه مباحث کاربردی در حوزه تجارت الکترونیک
  • ارائه مباحث کاربردی در حوزه بازاریابی الکترونیک و همکاری تجاری

تجارت بر بستر موبایل

  • بررسی مفاهیم و اصطلاحات
  • روند توسعه تجارت بر بستر موبایل، بررسی مشکلات و موانع موجود
  • بررسی مزایا و معایب توسعه تجارت بر بستر موبایل و بیان کاربردهای تجارت بر بستر موبایل
  • بررسی کاربردهای تجارت بر بستر موبایل
  • تحلیل و بررسی اپلیکیشن‌های موجود برای صنایع مختلف

تجارت در شبکه های اجتماعی

  • معرفی و بررسی شبکه های اجتماعی (بررسی پارامترهای کلیدی برای جذب مخاطب در این شبکه ها)
  • بیان دلایل استفاده از شبکه های اجتماعی و بررسی مزایا و معایب
  • ارائه راهکارهایی در مورد مدیریت صفحات شبکه اجتماعی و تولید محتوای کاربرپسند
  • بررسی نمونه های موفق در ایران و جهان

تبلیغات و بازاریابی در تجارت الکترونیکی

  • تحلیل عوامل موثر بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان اینترنتی
  • بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (سئو)
  • روش‌های تبلیغ به صورت آنلاین
  • طراحی بر مبنای تجربه کاربری در طراحی و پیاده سازی وب سایت
  • تبلیغ به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و بررسی نحوه انجام تبلیغ بهینه در گوگل
  • بررسی ابزارهایی نظیر الکسا ، و گوگل آنالیتیک به منظور تحلیل وب‌سایت و بازدیدکنندگان
  • بازاریابی ایمیلی ( معرفی نرم افزاری قدرتمند برای ارسال چندهزار ایمیل به اعضای سایت)
  • تدوین استراتژی بازاریابی محتوا و بیان ۱۰۰ ایده تولید محتوای وب سایت
  • مدیریت ارتباط با مشتری در بازاریابی الکترونیک و نقش آن در کسب مزیت رقابی
  • مباحثی در مورد مدیریت وب‌سایت و روش‌های افزایش ترافیک
  • تحلیل و بررسی نمونه های موفق در ایران و جهان

انجام سفارشات و خدمات پشتیبان در تجارت الکترونیکی

  • بررسی مفاهیم و ابزارهای موجود در این زمینه
  • تحلیل و بررسی چالش‌های موجود در این زمینه برای آژانس‌های مسافرتی
  • بررسی لزوم وجود خدمات پشتیبان در تجارت الکترونیکی با رویکرد استفاده از آن در حوزه صنعت هوایی

پیاده سازی سیستم های تجارت الکترونیک

  • تحلیل و بررسی مباحث کاربردی تجارت الکترونیک در حوزه صنعت هوایی
  • ایجاد و پیاده‌سازی یک استراتژی یکپارچه تجارت الکترونیکی
  • ارائه مطالب کاربردی در حوزه طراحی سایت فروش آنلاین
  • بررسی محتوا و زیرساخت‌های سیستم های تجارت الکترونیک و نحوه و مدیریت
  • تحلیل و ارزیابی سیستم های تجارت الکترونیک

مزیت‌های شرکت در این دوره

  • صدورگواهینامه معتبر در پایان دوره
  • برگزاری کلاس ها به صورت کاربردی و به همراه Case Study
  • استفاده از اساتید مجرب و با تجربه
  • دریافت جزوه کلاسی در حدود ۱۰۰ صفحه شامل مطالب تدریس شده در دوره

دوره برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران بازاریابی و کارکنان بخش های فروش سازمان ها ، کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات ، کارآفرینان سنتی و مدیران وب‌سایت ‌ها، علاقه مندان به فعالیت در حوزه بازاریابی اینترنتیعلاقه‌مندان به شروع کسب و کار الکترونیک، کسانی که محصول و یا خدمتی دارند و میخواهند آن را از طریق اینترنت به فروش برسانند.

برای ثبت نام در دوره  آموزشی و یا درخواست برگزاری این دوره  آموزشی در محل شما ، فقط کافیست فرم زیر را تکمیل کنید ، کارشناسان گروه مشاوران راشنو در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت .